Hvordan viser ADHD seg hos barn

Vi ser på hvilke problemer barn med ADHD ofte står overfor.

Hos førskolebarn er det dominerende problemet ofte hyperaktivitet. Barna er i konstant bevegelse – de hopper, løper og klatrer store deler av tiden. Samvær og lek med andre barn kan være problemfylt og det kan bli mange konflikter. Humørsvingninger og små frustrasjoner kan lett føre til store raserianfall. Barn med ADHD kan være veldig krevende for deres omgivelser pga. den impulsive og uforutsigbare atferden.

Når barna kommer i skolealder har de ofte vansker med de samme prestasjonene som dere klassekamerater. De bruker lang tid på å komme i gang med oppgavene og videre forstyrres de lett av sine omgivelser. De løper så og si fra ”tue til tue”. Barn med ADHD har ofte vansker med å

høre etter og motta informasjon fra lærerne. Mange har vanskelig for å sitte stille og blir derfor lett et forstyrrende element i klassen, både for læreren og de andre elevene.

Barn som er diagnostisert med ADD er ofte veldig sky og kan virke som ”dagdrømmere”. De er passive og har vansker med å bli ferdig med oppgavene sine. Siden disse barna er mye roligere enn barn med ADHD diagnosen, kan det ta lenger tid å stille en ADD diagnose og å få igangsatt den nødvendige behandlingen.

Ett fellestrekk ved begge diagnosene er problemer med lav selvtillit, angst og bekymring. Derfor betyr tidlig diagnostisering også mulighet til behandling, som kan hjelpe disse barna til å gjenopprette et godt forhold til deres venner. Dette er viktig for å fungere optimalt i løpet av skoletiden.

Hvordan viser ADHD seg hos barn

Vi ser på hvilke problemer barn med ADHD ofte står overfor.

Hos førskolebarn er det dominerende problemet ofte hyperaktivitet. Barna er i konstant bevegelse – de hopper, løper og klatrer store deler av tiden. Samvær og lek med andre barn kan være problemfylt og det kan bli mange konflikter. Humørsvingninger og små frustrasjoner kan lett føre til store raserianfall. Barn med ADHD kan være veldig krevende for deres omgivelser pga. den impulsive og uforutsigbare atferden.

Når barna kommer i skolealder har de ofte vansker med de samme prestasjonene som dere klassekamerater. De bruker lang tid på å komme i gang med oppgavene og videre forstyrres de lett av sine omgivelser. De løper så og si fra ”tue til tue”. Barn med ADHD har ofte vansker med å

høre etter og motta informasjon fra lærerne. Mange har vanskelig for å sitte stille og blir derfor lett et forstyrrende element i klassen, både for læreren og de andre elevene.

Barn som er diagnostisert med ADD er ofte veldig sky og kan virke som ”dagdrømmere”. De er passive og har vansker med å bli ferdig med oppgavene sine. Siden disse barna er mye roligere enn barn med ADHD diagnosen, kan det ta lenger tid å stille en ADD diagnose og å få igangsatt den nødvendige behandlingen.

Ett fellestrekk ved begge diagnosene er problemer med lav selvtillit, angst og bekymring. Derfor betyr tidlig diagnostisering også mulighet til behandling, som kan hjelpe disse barna til å gjenopprette et godt forhold til deres venner. Dette er viktig for å fungere optimalt i løpet av skoletiden.

Les mer om ADHD hos barn