Faglige oppdateringer

INFORMASJONSMØTER
Vi tilbyr informasjonsmøter og workshops om riktig bruk av legemidlene og en rekke andre temaer både som lunsj – og kveldsmøter. Her kan vi også tilby eksterne forelesere.

NASJONALE OG INTERNASJONALE KONFERANSER
Medice Norge arrangerer hvert år et nasjonalt møte med internasjonale foredragsholdere på Holmen Fjordhotell siste fredag/lørdag i januar. Begrensete antall plasser- de som er påmeldt nyhetsbrevet mottar invitasjonen først.

Medice Norge deltar på de fleste internasjonale konferanser som er omhandler ADHD.  Helsepersonell kan i henhold til helseforetakets retningslinjer, søke Medice om støtte for deltakelse.

FAGDAGER
Vi har erfaring med å arrangere fagdager i samarbeid med avdelingens ledelse.

For mer informasjon, send en epost til info@medicenordic.no

To studier om ADHD og skoleprestasjoner 
- vurdert av overlege Gro Janne Wergeland, les hennes omtale her

Lenke til studiene:
Association Between Medication Use and Performanceon Higher Education Entrance Tests in Individuals With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder – (2017)
Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, School Performance, and Effect of Medication – (2019)

Medication during COVID-19 pandemic 
Her kan du lese en artikkel om «Guidance on starting medication during the COVID-19 pandemic” som er et tillegg til en tidligere publisert artikkel  i the Lancet «ADHD management during the COVID-19 pandemic: guidance from the European ADHD Guidelines Group”.

Last ned tillegget her:
Starting ADHD Medications during the COVID-19 pandemic: recommendations from the European ADHD Guidelines Group

Last ned artiklene her:
ADHD management during the COVID-19 pandemic: guidance from the European ADHD Guidelines Group”.

Supplementary appendix.

Nyttige lenker
ADHD Foreningen
ADHD foreningen i Norge. Her kan du finne informasjon om ADHD

All about ADHD
Engelskspråklig side med tips og gode råd

ADHD in Adults
Engelskspråklig side om ADHD og voksne

Hvordan viser ADHD seg hos barn

Vi ser på hvilke problemer barn med ADHD ofte står overfor.

Hos førskolebarn er det dominerende problemet ofte hyperaktivitet. Barna er i konstant bevegelse – de hopper, løper og klatrer store deler av tiden. Samvær og lek med andre barn kan være problemfylt og det kan bli mange konflikter. Humørsvingninger og små frustrasjoner kan lett føre til store raserianfall. Barn med ADHD kan være veldig krevende for deres omgivelser pga. den impulsive og uforutsigbare atferden.

Når barna kommer i skolealder har de ofte vansker med de samme prestasjonene som dere klassekamerater. De bruker lang tid på å komme i gang med oppgavene og videre forstyrres de lett av sine omgivelser. De løper så og si fra ”tue til tue”. Barn med ADHD har ofte vansker med å

høre etter og motta informasjon fra lærerne. Mange har vanskelig for å sitte stille og blir derfor lett et forstyrrende element i klassen, både for læreren og de andre elevene.

Barn som er diagnostisert med ADD er ofte veldig sky og kan virke som ”dagdrømmere”. De er passive og har vansker med å bli ferdig med oppgavene sine. Siden disse barna er mye roligere enn barn med ADHD diagnosen, kan det ta lenger tid å stille en ADD diagnose og å få igangsatt den nødvendige behandlingen.

Ett fellestrekk ved begge diagnosene er problemer med lav selvtillit, angst og bekymring. Derfor betyr tidlig diagnostisering også mulighet til behandling, som kan hjelpe disse barna til å gjenopprette et godt forhold til deres venner. Dette er viktig for å fungere optimalt i løpet av skoletiden.

Les mer om ADHD hos barn