Ansvar

Medice Nordic Norway ønsker å handle i overensstemmelse med de gjeldene etiske regler som angår de produktene vi tilbyr norske pasienter.

Medice Nordic Norway tilbyr informasjon via denne hjemmesiden  - men påtar seg ikke ansvar for misbruk eller feiltolkninger av den tilgjengelige informasjonen.

Medice Nordic Norway tilstreber at informasjonen på hjemmesiden er korrekt, men gjør oppmerksom på at denne informasjonen ikke kan benyttes som erstatning for den fullstendige informasjon og veiledning som fås ved henvendelse til lege eller spesialist.

GDPR (General Data Protection Regulation)

I henhold til Persondataforordningen av 25. Mai 2018 forplikter Medice Nordic Norway seg til å beskytte personlige data for de som opplyser om disse til oss. Våre kunder og brukere av våre hjemmesider kan stole på, at vi vil beskytte og sikre deres personlige data i henhold til forordningen.

Vi tar vårt ansvar seriøst, og vi sikrer at Medice Nordic Norway har prosedyrer som er laget for å beskytte persondata. 

Når vi mottar personlig data forsikrer Medice Nordic Norway at gjeldende lover og bestemmelser overholdes. Personlig data mottas kun til forretningsformål, hvor dette er påkrevet. Disse opplysningene  oppbevares kun så lenge det er nødvendig.

Alle har rett til å få adgang til deres personlige data som oppbevares  av Medice Nordic Norway, og disse dataene kan til en hver tid kreves slettet.

For spørsmål vedrørende det ovennevnte kan Medice Nordic Norway AS kontaktes via info@medicenordic.no

 

Hvordan viser ADHD seg hos barn

Vi ser på hvilke problemer barn med ADHD ofte står overfor.

Hos førskolebarn er det dominerende problemet ofte hyperaktivitet. Barna er i konstant bevegelse – de hopper, løper og klatrer store deler av tiden. Samvær og lek med andre barn kan være problemfylt og det kan bli mange konflikter. Humørsvingninger og små frustrasjoner kan lett føre til store raserianfall. Barn med ADHD kan være veldig krevende for deres omgivelser pga. den impulsive og uforutsigbare atferden.

Når barna kommer i skolealder har de ofte vansker med de samme prestasjonene som dere klassekamerater. De bruker lang tid på å komme i gang med oppgavene og videre forstyrres de lett av sine omgivelser. De løper så og si fra ”tue til tue”. Barn med ADHD har ofte vansker med å

høre etter og motta informasjon fra lærerne. Mange har vanskelig for å sitte stille og blir derfor lett et forstyrrende element i klassen, både for læreren og de andre elevene.

Barn som er diagnostisert med ADD er ofte veldig sky og kan virke som ”dagdrømmere”. De er passive og har vansker med å bli ferdig med oppgavene sine. Siden disse barna er mye roligere enn barn med ADHD diagnosen, kan det ta lenger tid å stille en ADD diagnose og å få igangsatt den nødvendige behandlingen.

Ett fellestrekk ved begge diagnosene er problemer med lav selvtillit, angst og bekymring. Derfor betyr tidlig diagnostisering også mulighet til behandling, som kan hjelpe disse barna til å gjenopprette et godt forhold til deres venner. Dette er viktig for å fungere optimalt i løpet av skoletiden.

Les mer om ADHD hos barn