Forord: Alle kan kjenne på problemer med å kontrollere og regulere følelsene fra tid til annen. Hos personer med ADHD er dette en vanlig tilleggsvanske.
Informasjon om behandling med sentralstimulerende legemidler ved ADHD, med særlig fokus på forventet effekt, rutiner for utprøving, bivirkninger, individuell tilpasning og videre oppfølging.
Gutter med ADHD er like forskjellige som andre barn. Likevel er det noen fellestrekk hos gutter med ADHD som krever forståelse og noen ganger behandling.
Utdanning er viktig for alle! Dette heftet handler om hvordan personer med ADHD kommer i gang med – og fullføre - en utdanning. Heftet inneholder mange gode råd om bl.a. oversikt og planlegging av en utdannelse.
Samtaler med unge og voksne med ADHD og erfaringer fra en ADHD-klinikk med unge gjennom flere år, har gitt forfatteren kunnskap om at de finnes noen spesielle forhold om ADHD og seksualitet.
I denne brosjyren ser vi nærmere på ADHD og bilkjøring. Brosjyren gir et innblikk i hvordan det forskes på dette området. Den inneholder også gode råd om hva man bør være oppmerksom på som trafikant med diagnosen ADHD.
Utfordringene med å ha ADHD og samtidig være i arbeid, kan være flere og store. Derfor har vi gitt ut dette heftet med informasjon om ADHD på arbeidsplassen for å gi arbeidsgiver, kolleger og personer med ADHD et verktøy til å håndtere disse utfordringene.
ADHD i parforholdet er ingen hindring for at man kan ha et godt og kjærlig forhold – men det er noen utfordringer i kjølvannet. Dette heftet beskriver noen av disse utfordringene og kommer også med forslag til hvordan de kan mestres.
Hensikten med dette heftet er å gi gode råd om kosthold og sunne matvaner til barn og unge, samt voksne med ADHD. Et normalt sunt og variert kosthold anbefales og heftet gir inspirasjon til hvordan dette kan oppnås i en travel hverdag.
Når man har ADHD er det langt høyere risiko for å bli avhengig av f.eks. tobakk, alkohol, hasj, spill eller mat. Les mere i dette heftet om sammenhengen, og om hvordan du kan unngå at det oppstår et misbruk.
Forskning tyder på at 50-75 % av alle jenter med ADHD er udiagnostiserte, og at jenter som blir diagnostisert får diagnosen gjennomsnittlig 5 år senere enn gutter. En mulig forklaring på dette er at symptomene hos jenter med ADHD er annerledes enn hos gutter.
Vi vet hvilke vanskeligheter barn med ADHD har i samspillet med andre barn og voksne i undervisningsmiljøet. Den daglige omgangen er ikke alltid lett og vi vil med dette heftet gjerne formidle noen verdifulle råd til lærer og pedagoger.
Denne brosjyren setter fokus på hvordan det kan oppleves å være bror eller søster til et barn med ADHD, og kommer med forslag til hvordan man best kan forstå og støtte søsknene. Slik håper vi at brosjyren kan bidra til at søsknene vil få positive erfaringer med å vokse opp med en bror eller søster med ADHD.
Dersom barnebarnet ditt nylig har fått diagnosen ADHD, har du antakelig mange spørsmål og tanker rundt diagnosen. For mange besteforeldre kommer diagnosen som et sjokk. Last ned brosjyren og les hvordan du best kan hjelpe ditt barnebarn.
Søvnproblemer forekommer hyppig hos både barn og unge med ADHD. Opp mot 2/3 av foreldre til barn med ADHD forteller om hyppige søvnvansker hos barnet, mens vel halvparten av barn og unge med ADHD selv klager over søvnproblemer.
I denne brosjyren beskrives de atferdsmessige utfordringene som ofte følger en ADHD diagnose. Brosjyren forsøker å sette ord på vanskelighetene og gir flere forslag til hvordan man kan støtte barnet når den negative atferden fyller hverdagen.
Tenårene er en spennende og for noen en vanskelig periode i livet. Overgangen fra barn til ungdom medfører biologiske forandringer, høyere krav fra omgivelsene og å måtte ta ansvar, både sosialt og juridisk. Dette er noe av det som det er viktig å sette fokus på når man har ADHD, og som det fokuseres på i dette heftet.
De fleste mennesker som er diagnostisert med ADHD har utfordringer med tid. Mange som har en nedsatt forståelse av tid, har et større eller mindre tempo i forhold til omgivelsene og /eller har vanskelig for å vurdere hvor lang tid en aktivitet tar.
Vi ser på hvilke problemer barn med ADHD ofte står overfor.
Hos førskolebarn er det dominerende problemet ofte hyperaktivitet. Barna er i konstant bevegelse – de hopper, løper og klatrer store deler av tiden. Samvær og lek med andre barn kan være problemfylt og det kan bli mange konflikter. Humørsvingninger og små frustrasjoner kan lett føre til store raserianfall. Barn med ADHD kan være veldig krevende for deres omgivelser pga. den impulsive og uforutsigbare atferden.
Når barna kommer i skolealder har de ofte vansker med de samme prestasjonene som dere klassekamerater. De bruker lang tid på å komme i gang med oppgavene og videre forstyrres de lett av sine omgivelser. De løper så og si fra ”tue til tue”. Barn med ADHD har ofte vansker med å
høre etter og motta informasjon fra lærerne. Mange har vanskelig for å sitte stille og blir derfor lett et forstyrrende element i klassen, både for læreren og de andre elevene.
Barn som er diagnostisert med ADD er ofte veldig sky og kan virke som ”dagdrømmere”. De er passive og har vansker med å bli ferdig med oppgavene sine. Siden disse barna er mye roligere enn barn med ADHD diagnosen, kan det ta lenger tid å stille en ADD diagnose og å få igangsatt den nødvendige behandlingen.
Ett fellestrekk ved begge diagnosene er problemer med lav selvtillit, angst og bekymring. Derfor betyr tidlig diagnostisering også mulighet til behandling, som kan hjelpe disse barna til å gjenopprette et godt forhold til deres venner. Dette er viktig for å fungere optimalt i løpet av skoletiden.
Les mer om ADHD hos barn